فرآیند خوبی در مذاکرات ˈآلماتیˈ آغاز شد/ مذاکرات ایران و 1+5 آینده روشنی را نوید می دهد

صالحی در گفتگو با خبرنگار ایرنا در وین:

فرآیند خوبی در مذاکرات ˈآلماتیˈ آغاز شد/ مذاکرات ایران و 1+5 آینده روشنی را نوید می دهد

وین - علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص هشتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: فرآیند خوبی در مذاکرات آلماتی آغاز شده است.

 

صالحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در وین، تصریح کرد: به نظر من مذاکرات ایران و گروه 1+5 آینده خوبی را نوید می دهد.

هشتمین دور مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 روزهای سه شنبه و چهارشنبه در هتل ˈریکسوسˈ آلماتی برگزار شد.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از برگزاری مذاکرت اعلام کرد: در مذاکرات آلماتی پاسخ گروه 1+5 به پیشنهاداتی که ایران در مذاکرات مسکو مطرح کرده بود، نسبت به آنچه در قبل مطرح شده بود واقع بینانه تر بود.

جلیلی اضافه کرد: در پاسخ گروه 1+5 به پیشنهادهای قبلی ایران، سعی شده است که در برخی موارد به دیدگاه های ایران نزدیک باشد که ما این نکته را مثبت تلقی می کنیم.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 شانزدهم فروردین ماه 1392در آلماتی قزاقستان برگزار می شود.

همزمان با روز دوم مذاکرات آلماتی، صالحی برای حضور در پنجمین اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد، به وین سفر کرد.

وزیر خارجه ایران که امروز پنجشنبه پس از دیدار و مذاکره با همتای اتریشی اش در حاشیه اجلاس وین با خبرنگار ایرنا گفت و گو می کرد، مذاکره با اشپیندلاگر را بسیار خوب و امید بخش خواند.

صالحی با اشاره به اینکه در این دیدار در خصوص مسایل مختلف دوجانبه و بین المللی و تحولات منطقه ای مذاکره شده است، خاطرنشان کرد که در راس مسائل منطقه، در خصوص سوریه گفت و گو شد.

صالحی گفت و گو در خصوص موضوع هسته ای ایران را محور دیگر مذاکرات با همتای اتریشی اش عنوان کرد و گفت: طرفین نگاه خوشبینانه ای به مذاکرات ایران و گروه 1+5 دارند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: در این دیدار همچنین در خصوص روابط دوجانبه گفت و گو و بنا شد که سطح و تواتر دیدارها و گفت و گوهای مسوولان دوکشور بیشتر شود.

گفتنی است حسن تاجیک سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین، صالحی را در دیدار با همتای اتریشی اش همراهی می کرد.

پنجمین اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد که از روز چهارشنبه در وین آغاز شده ، امروز بکار خود پایان می دهد.



** در روز نخست اجلاس وین چه گذشت؟

مهمترین رویداد روز نخست اجلاس وین، دیدار علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد بود.

به گزارش ایرنا، بان کی مون که برای حضور در پنجمین اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد به وین سفر کرده است در دیدار با رییس دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر حق ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، خواستار سرعت بیشتر مذاکرات ایران و گروه 1+5 شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این دیدار خوشبینی خود را از مذاکرات ایران و گروه 1+5 اعلام کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به نقش مهم ایران در گفت وگوی تمدن ها، از شرکت صالحی در این اجلاس که زیر نظر سازمان ملل برگزار می شود تشکر کرد.

بان کی مون همچنین با تقدیر از حمایت کشورمان از تلاش های اخضر ابراهیمی، از روند گفت وگوهای سیاسی و اعلام آمادگی مخالفین و دولت برای شرکت در این گفت وگوها استقبال کرد.

وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار اظهار داشت: ما آمادگی داریم از طریق ابزارهای بین المللی مورد توافق طرفین برای رفع نگرانی های هسته ای کشورمان اقدام کنیم، ولی به رسمیت شناختن حق ما از طرف مقابل خیلی مهم خواهد بود.

صالحی تنها راه حل بحران سوریه را انجام گفت وگوها بین مخالفین و موافقین دانست و اعلام کرد: آمادگی داریم هر کمکی بکنیم تا خونریزی در سوریه متوقف شود.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در مورد تحولات منطقه نیز عنوان کرد: ثبات و امنیت منطقه برای ما بسیار اهمیت دارد و جمهوری اسلامی ایران به تمامیت ارضی همه کشورها احترام می گذارد و در رابطه با بحرین نیز گفت وگوهای جدی بین مخالفین و دولت را مفید دانسته و توصیه می کند.



** سخنرانی صالحی در اجلاس وین

سخنرانی رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد از دیگر اتفاقات مهم روز نخست این اجلاس بود.

وزیر امور خارجه در این اجلاس گفت که پیام جمهوری اسلامی ایران تاکید بر گفتگوی واقعی مبتنی بر احترام متقابل و بردباری است.

صالحی که شامگاه چهارشنبه در اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد سخن می گفت، تصریح کرد: وضعیت مخاطره آمیز جهان اطراف ما گویای آن است که تنها راه پیش روی ما از مسیر دربرگیری همگانی و همسازی صادقانه طیف گسترده ارزش های انسانی می گذرد که ما برای تحقق آن باید به گفتگو و فهم متقابل تکیه کنیم.

وزیر خارجه ایران ضمن قدرانی از دولت اتریش برای برگزاری چنین نشست مهمی گفت: مطمئن هستم که تفکر و خرد جمعی ما در این جلسه به پیشبرد اهداف و آرزوهای اصیل اتحاد کمک خواهد کرد.

صالحی افزود: با توجه به زمان اندکی که در اختیار دارم، آنچه را که امروز با شما در میان می گذارم ساده و صریح است؛ پیامی از سوی ایرانیان که ریشه در تمدنی چند هزار ساله و چند وجهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی استثنایی ایران که عرصه های فرهنگی و تمدنی مختلفی از آسیا تا اروپا را از دوران باستان به هم متصل می کند و تاریخی مدید با میراث تمدنی غنی در هر دو دوره قبل از اسلام و دوره اسلامی – که کاملاً برای همگان شناخته شده است – همه وهمه به شکل گیری کشور و ملتی با عمق و تنوع و زندگی ای توام با مودت و همزیستی کمک کرده اند.

وزیر خارجه ایران اضافه کرد: در این زمینه اجازه دهید تا اثر سازنده و تکوینی جزء اسلامی تمدنمان را که شامل عقلی جهان شمول ناشی از آموزه قرآنی است جلب نمایم؛«یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم» (حجرات/13).

صالحی تاکید کرد: بنیان این پیام الهی موضوع احترام به اصول مدرنی مانند تنوع و کثرت گرایی است که همگی ما آن ها را گرامی داشته و مورد حمایت قرار می دهیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه اظهار داشت: آنچه ما را در اینجا گرد هم آورده است لزوم یافتن روش ها و ابزار عملی ورای مؤسسات و ساز و کارهای تأسیس شده برای کمک به ما در چارچوب تنوع غنی، گوناگون، متفاوت و حتی متضاد به منظور قادر ساختن ما به رسیدن به درک جمعی و قادر بودن به زندگی در کنار یکدیگر در جهانی انسانی تر می باشد.

وی افزود: همه ما، توسعه یافته و در حال توسعه، با نظام های حکمرانی مخصوص به خودمان، در مواجهه با چالش های پیش رو مسئولیت های متفاوت اما مشترکی داریم.

صالحی تصریح کرد: به باور من منطق اصلی ائتلاف تمدن ها در دعوت به حرکت به ماورای پارادایم های قدیمی و سترونی مانند سیاست قدرت، جدا و منزوی کردن و تبعیض قایل شدن می باشد. حذف و جایگزینی آن با پارادایم مبتنی بر شمول و سازش ارزش های انسانی، گفتگو و درک هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: وضعیت مخاطره آمیز جهان اطراف ما گویای آن است که تنها راه پیش روی ما از مسیر دربرگیری همگانی و همسازی صادقانه طیف گسترده ارزش های انسانی می گذرد که ما برای تحقق آن باید به گفتگو و فهم متقابل تکیه نماییم.

صالحی اضافه کرد: امروز پیام اصلی من به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در منطقه ای ژئواستراتژیک و پر چالش که با مجموعه ای از نگرانی های جدی امنیت ملی رو به رواست، تأکید بر تعهد ملی برای ارتقای واقعی درک جهانی از طریق گفتگوی واقعی مبتنی بر اصول مورد احترام مانند هنجارها و قواعد تثبیت شده حقوق بین المللی عرفی، احترام متقابل و بردباری است.

وی افزود: به عنوان رهیافتی عملی نسبت به دستور کار و مباحث مطروحه اجازه می خواهم آن چه را که در چند هفته قبل در کنفرانس امنیتی مونیخ گفتم در اینجا هم تکرار کنم؛ ایران عمیقاً به تحقق صلح و امنیت در همسایگی خود، خاورمیانه بزرگ و به عنوان یک اصل، در سراسر جهان معتقد است.

وزیر خارجه ایران در ادامه تاکید کرد: تروریسم، فقر، نابودی محیط زیست و گسترش سلاح های کشتار جمعی شماری اندک از تهدیداتی هستند که باید مورد توجه و رسیدگی فوری ما قرار گیرند.

صالحی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قربانی تروریسم و سلاح­های کشتار جمعی پیوسته خواستار برگزاری فوری و موفقیت­آمیز یک کنفرانس جهانی خاورمیانه عاری از سلاح های هسته­ای و سلاح­های کشتار جمعی بوده است و در این چارچوب مایلم توجهات را به فتوای معروف رهبر جمهوری اسلامی ایران در باره حرمت چنین سلاح­هایی جلب کنم.

صالحی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن این مفروض آمادگی خودمان را برای پیوستن و مشارکت تا حد مقدورمان در ابتکارهایی نظیر ائتلاف تمدن­های سازمان ملل متحد اعلام می ­نمایم.

وی ادامه داد: علاوه بر پتانسیل های ذاتی کشورم که تلویحاً به برخی از آن­ها اشاره کردم اضافه می نمایم که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران ریاست جنبش عدم تعهد را به عهده دارد که این مهم مسلماً به مشارکت ما در تلاش­های دسته جمعی این مجمع جهانی کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه در پایان سخنان خود اظهار داشت: شادمانی و رفاه باید بر مفاهیمی چون حزن، جدایی و تنهایی چه در کشورهای پیشرفته و چه در کشورهای در حال توسعه غلبه کند. در حالی که چالش­های پیشِ روی ما بی­پایان و عظیم هستند، پتانسیل های کوشش های مشترک و گام های ثابت و مطمئن رو به جلو از اهمیتی برابر برخوردار هستند. از طریق درک متقابل و احترام و با تکیه بر همکاری واقعی از طرق عملی و عینی عملی می توانیم با چشمانی واقع بین و انتظاراتی واقع گرایانه در انتظار آینده باشیم.

وزیر امور خارجه سخنان خود را با یک دو بیتی معروف فارسی از شاعر کلاسیک ایران سعدی شیرازی به پایان برد که می گوید:

بنی آدم اعضای یک پیکرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی

نشاید که نامت نهند آدمی



** خوشبینی به مذاکرات ایران و 1+5

گفتنی است صالحی قبل از سخنرانی در اجلاس در پاسخ به خبرنگاران که نظر وی را در خصوص مذاکرات ایران و گروه 1+5 جویا شدند، تاکید کرد که به نتیجه این مذاکرات خوشبین است.

اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد صبح چهارشنبه در حالی در کاخ هافبورگ وین آغاز بکار کرد که سه میهمان ویژه داشت.

در این اجلاس اگرچه سران 50 کشور جهان و وزرای امور خارجه کشورهای مختلف حضور داشتند ولی توجه اکثر رسانه ها به سوی سه میهمان مهم بود، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه.

صالحی که صبح دیروز چهارشنبه وارد وین شده بود ساعتی بعد در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد حضور یافت.

میشائیل اشپیندلاگر وزیر خارجه اتریش ، در مراسم افتتاحیه پنجمین اجلاس جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد بر ترویج تحمل و احترام متقابل فرهنگ ها و ادیان تاکید کرد.

اشپیندلاگر با اشاره به ضرورت گفت و گوی فرهنگ ها و ادیان ، نقش جوانان را در این زمینه مهم توصیف کرد.

او یادآور شد که در اجلاس وین حدود 150 نفر جوان از 94 کشور جهان حضور یافته اند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز بر نقش جوانان برای حل چالش های فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی در جهان تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز ضمن انتقاد از برخوردهای تبعیض آمیز با مسلمانان در اروپا تاکید کرد که مسلمانان نباید در اروپا مورد توهین و تبعیض قرار گیرند.

انتقاد از رژیم صهیونیستی نیز یکی از محورهای سخنرانی ها در این اجلاس بود.

ووک یرمیج رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جمله منتقدان رژیم صهیونیستی بود که در این اجلاس گفت:70سال است مردم مظلوم فلسطن با شدیدترین محدودیت حقوقی خود زندگی می کنند و میلیونها انسان از سرزمین خود آواره شده اند.

خوزه مانوئل گارسیا مارگالیو وزیر خارجه اسپانیا هم از رژیم صهیونیستی خواست که به سیاست شهرک سازی خود در مناطق فلسطینی پایان دهد.

نشست جهانی ائتلاف تمدن های سازمان ملل که امسال به موضوع ˈمسوولیت ، تنوع و دیالوگˈ اختصاص یافته، امروز به کار خود پایان می دهد.

ائتلاف تمدن های ملل متحد (UNAOC) در سال 2005 با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان یکی از زیربخش های سازمان ملل متحد تاسیس شد.

هدف این ائتلاف تلاش برای برگزاری گفت و گوهای فرهنگی فراتر از مرزهای ملی است.

چهار نشست قبلی این ائتلاف در مادرید، استانبول، ریو دو ژانیرو و دوحه برگزار شده است.

علاوه بر شخصیت ها و مقامات کشورها، نمایندگان جامعه مدنی و بخش غیر دولتی، اربابان جرائد و رسانه ها نیز از سراسر جهان در این نشست شرکت دارند.

در این نشست جهانی دو روزه درباره موضوعاتی از قبیل مهاجرت، همسوئی و تضادها، آزادی مذهب و نقش و جایگاه رسانه ها بحث و گفت و گو شد.

اروپام 1344

 

انتهای پیام /*

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:فرآیند خوبی در مذاکرات ˈآلماتیˈ آغاز شد/ مذاکرات ایران و 1+5 آینده روشنی را نوید می دهد, | 19:17 | نویسنده : دکتر عابد نقیبی |
value=